.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شورای هماهنگی سی سال حضور و آگاهی بخشی

دکتر محمود رنجبر دبیر طرح و برنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان در مقاله به مناسبت 12 مرداد سی امین سال تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آورده است: با ظهور انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 ، چرخۀ بیداری ملت های جهان که رو به افول نهاده بود، در وجه روشنی از حیات و حرکت خویش پدیدار شد. مهم ترین نقش نهضت مردم ایران اسلامی، در جهان اسلام، پیام وحدت و اتحاد مسلمانان در جبهۀ فرهنگی واحد بوده است. از این رو از آغازین روزهای انقلاب اسلامی تشکیل حکومتی بر مبنای ساختاری فرهنگی و آرمان هایی برگرفته از آموزه های اسلام مورد توجه قرار گرفت.در برابر چنین حرکتی که سراسر نوگرایانه بود، عده ای از کارتل های بزرگ استعماری در صدد ایجاد نظم برساختۀ جهانی برای تجهیز ملت ها و جهان به منزلۀ دهکده ای کوچک با مردمی مطیع و قدرتی واحد بودند. اما درست در چنین شرایطی انقلاب اسلامی به جهانی فراتر از دهکدۀ جهانی می اندیشید.

این جهان، به دنبال استعمار مردم نبود، بلکه آنچه از اهمیت بسیاری برخوردار بود، همت مضاعف مردمی به پاخاسته برای درخشش تعالیم مغفول آیین آخرین پیامبر اسلام بوده است. اگر این ادعا را در برابر دستگاه های عظیم تبلیغی و تلویزیون های گسترده و زنجیره وار صهیونیستی در کشورهای مختلف قرار دهیم، بی شک سخن از شکستن ساختار قدرت فرهنگی غرب ادعایی گزاف خواهد بود. اما حقیقت آن است همان قدرتی که توانسته انقلاب اسلامی را در برابر رژیم تا بن دندان مسلح شاه که ژاندارم منطقه محسوب می شد، به پیروزی برساند، پیام رهایی انقلاب اسلامی ست که حایز سه خصیصۀ 1- فطری بودن نص پیام 2- نوگرایی در تحقق آمال ملت ها 3- آزادمنشی بشریت در سایۀ اسلام می باشد، با این سه خصیصه بود که انقلاب اسلامی توانست به عنوان قدرتی آگاهی بخش، بیانگر سخن های فروخفته ملت هایی گردد که در برابر امواج استکبار بوقهای استعمار توان سخن گفتن نداشتند، از این رو انقلاب اسلامی که با پیام فرهنگی آغازی بر پایان حاکمیت دروغ های بزرگ خبرگزاری ها و کارناوال های تبلیغی نهیلیستی بود، با تدارک نهادهای جوان و سازنده، متولی ارسال پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان شدند. در این میانه، نهادی جوان که حاصل تأمل در چگونگی حفظ و پاسداشت ایام الله انقلاب اسلامی بود، وظیفه ای خطیر را به دوش گرفت. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که از همان آغاز انقلاب اسلامی حیات پربرکت خود را با اهداف برشمرده آغاز نمود و تأسیس رسمی خود را در دوازدهم مرداد ماه سال 59 با دستور مستقیم حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ فعالیت های انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرد. این نهاد، بر مبنای آنچه که در گزارش ريیس محترم آن حضرت آیت الله جنتی آمده است (1) چهار دوره زیر را پشت سر گذاشته است:

(1) ويژه نامه پیام شورای هماهنگی ، ویژه نامه دیدار یار صفحه 4.

1-دوره تأسیس و پیدایش (سال های61-59) 2- دوره حمایت همه جانبه از هشت سال جنگ تحمیلی (سال های68-61) 3- دوره استقلال و گسترش فعالیت های شورا (سال های78-68) 4- دوره برنامه ریزی آموزش، هماهنگی، نهادینه شدن و ارتقا کمی و کیفی فعالیت ها (از سال 78 تاکنون).

با نگاهی اجمالی به این چهار دوره می توان بر این ادعا صحه نهاد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی رشد و بالندگی خود را معطوف به نیازها و آرمان های انقلاب اسلامی نموده است. اگر همین سیر اجمالی را به دوره پیدایش و تأسیس شورا داشته باشیم، خواهیم دید که در دوره پرتلاطم فتنه گری منافقان و لیبرال ها به سرکردگی بنی صدر و عوامل آمریکا در دهۀ شصت هجری شمسی، شورای هماهنگی در برگزاری برنامه های مناسب و تدوین مراسم با توجه به رویکرد کلان نظام، تلاش های فراوانی به خرج داده است. این تلاش ها از یک سو مواجهه با جریان خزنده و نرم گروه های منحرف و برخی ساده لوحان لیبرال مسلک بود که با ظاهری فریبنده درصدد انحراف انقلاب اسلامی بودند و از سوی دیگر دغدغه مشارکت مردم به صورت فراگیر را در دستور کار قرار داد. از همین رو این نهاد نیازمند مغزی متفکر و سازمانی گسترده بود، تشکیلاتی که بتواند با اتاق جنگ و سرویس های امنیتی انگلیس، اسرائیل و آمریکا به مقابله بپردازد، اما نهادی که با سازمانی «بسیط و ساده» تنها با اتکا به حضور مردم با همیاری سایر نهادهای انقلاب اسلامی تلاش می کرد، موفق شد تا بزرگترین توطئه های دشمن را منکوب نماید. بی شک حیات ثمربخش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را زمانی می توان به بوته نقدی منصفانه کشاند که شاخصه های حضور مردم را مورد ارزیابی قرار داد، از این منظر سی سال حضور دشمن شکن مردم در راهپیمایی های بیست و دوم بهمن و حضور در برنامه هایی منسوب به ایام الله انقلاب اسلامی، نشان دهندۀ تدبیری است که برای تدارک آن مبذول داشته شد. اما آنچه که شورای هماهنگی را به عنوان نهادی شاخص مورد توجه قرار داده، صرف توجه به برنامه هایی که وظیفه ذاتی آن بوده، نیست بلکه عطف توجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برنامه هایی است که می توان از آن به عنوان برنامه های غیر مترقبه نام برد. مواجهه با چنین برنامه هایی این مجموعه را به عنوان نهادی پویا در کنار سایر نهادهای مولود انقلاب اسلامی «نشان دار» نموده است. چنین برنامه های غیرمترقبه، به منزله حضور در فضای غبارآلود فتنه انگیزی ها برای شفاف کردن فضاست، نکته ای که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تاریخ 29 دی ماه سال گذشته به آن اشاره داشتند، حساسیت نقش شورای هماهنگی را بیش از پیش نمایان می سازد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دیدار صمیمی که با گزارش آیت الله جنتی دربارۀ سی سال خدمت این نهاد انقلابی همراه بود، فرمودند:

« دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند، فضای شفاف را بر نمی تابند فضای غبارآلود را می خواهند. در فضای غبارآلود است که می توانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و به حرکت ملت ایران ضربه بزنند.فضای غبارآلود همان فتنه است... شما(اعضای شورای هماهنگی) در صحنه باشید و عاقلانه و مدبرانه حرکت کنید . ملت هم –بدانید- دلبند و دلبسته به همین شعارهای اساسی انقلاب است.»

اگر به تاریخچه فتنه انگیزی های دشمن در طول همین چند سال اخیر نگاهی بیاندازیم، عمق این سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی روشن تر خواهد شد، بی شک واقعه 18 تیر ماه سال 78 را نمی توان از صحنه حرکت های مذبوحانه و سازمان یافته دستگاه های امنیتی و سرویس های جاسوسی دشمنان انقلاب اسلامی حذف کرد، حرکتی که با حمله به کوی دانشگاه و آتش زدن اموال مردم در خیابان های تهران آغازگر فتنه ای خزنده برای انقلاب مخملین به شمار رفت، اما این حرکت شنیع با پاسخی دندان شکن از سوی ملت ایران همراه بود. در آن فضای کدر و غبارآلود تیرماه سال 78 که ایادی دشمن تمام قد برای سرنگونی انقلاب اسلامی تلاش می کردند، در گوشه ای از شهر تهران تدارک حضور مردم در جمع کوچک دلسوزان انقلاب اسلامی در شورای هماهنگی بدل به حضور بی بدیل مردم در سراسر کشور شد و بیست و سوم تیر ماه نقطۀ رهایی ملت ایران برای حذف جریانی شوم بود که به تصور خویش در صدد براندازی نظام اسلامی لحظه شماری می کردند.

راهپیمایی بیست و سوم تیرماه 78 نشان داد که در فضای غبارآلودی که فتنه انگیزان به پا نموده بودند، شعار مردم ، حضور مردم و اقتدار ملت شهید داده ایران اسلامی و پافشاری آنان بر آرمان های خویش فتنه را نابود خواهند نمود. در نزدیک ترین جریان فتنه نیز می توان به واقعه بعد از انتخابات خرداد 88 اشاره داشت زمانی که جریان شکست خورده انتخابات پروژه مقابله با مردم را پیش کشیدند و با هدف حرمت شکنی به ساحت ملت و آیین های دلبستۀ مردم در روز عاشورا به غارت اموال عمومی پرداختند ، اما میلیون ها زن و مرد در نهم دی ماه هشتاد و هشت به صحنه آمدند تا نشان دهند «انقلاب اسلامی برخاسته از یک سنت الهی است، این سنت را نمی شود از بین برد، این را نمی شود متزلزل کرد. تا وقتی که آحاد مردم ایمان دارند ، علاقه دارند ، عشق دارند . اقدام می کنند. بدانند اگر همه قدرت های عالم هم دست به دست بدهند، نخواهند توانست به این انقلاب و این نظام و به این ملت صدمه ای وارد کنند» (مقام معظم رهبری 88/10/29)

شاید یکی از مهمترین نقش های شورای هماهنگی تصویرگری همین عاشقانه های حضور مردم باشد، شناساندن درک حضور مردم به کوته بینان و دشمنانی که قدرت این مردم را نمی دانند. از این رو فعالیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری به مراتب دشوارتر از آن است که تنها به صدور بیانیه برای حضور مردم در مراسم اکتفا شود، آنچه که نقش شورای هماهنگی را فزون تر از پیش نمایان می سازد، رصد فتنه انگیزی ها و آماده باش در مواقع حوادث فتنه انگیز است . ضمن آنکه توجه به عنصر نوآوری و خلاقیت به عنوان راهبردی متناسب با زمان و مکان می تواند شورای هماهنگی را همچنان پویا و در خط مقدم فرهنگی برای حضور در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی قرار دهد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.